Oulu, kuva: Tero Suutari
Oulu saa ensi syksynä täysin uuden kansainvälisen suurtapahtuman, kun Lumo Art & Tech -festivaali järjestetään ensimmäistä kertaa 13.–22. marraskuuta 2026.
Kymmenen päivän mittainen festivaali yhdistää taidetta, teknologiaa, valoa, ääntä ja tulevaisuuden ilmiöitä tavalla, jota Suomessa ei ole aiemmin nähty. Tapahtuma on yksi Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden suurimmista kokonaisuuksista.
Festivaalin tapahtumat levittäytyvät yli kymmeneen eri kohteeseen ympäri kaupunkia. Mukana ovat muun muassa uusi kulttuuritila Tarkastamo sekä lokakuussa avautuvan museo- ja tiedekeskus Tiiman näyttävät elämysympäristöt.
Monille tuttu Lumo-valofestivaali kasvaa osaksi uutta kokonaisuutta ja järjestetään ensi vuonna ensimmäistä kertaa neljän päivän mittaisena.
Samalla valotaideohjelma laajenee merkittävästi. Ohjelmassa nähdään myös FLASH Valotaidebiennaali Kätketty kajo, joka tuo Ouluun laajan kattauksen kotimaista valotaidetta.
Yksi odotetuimmista teoksista on tanskalaisen mediataiteilijan Jakob Kudsk Steensenin Kuuttaren puutarha. Teos muuttaa Kivisydän-pysäköintihallin valtavaksi virtuaaliseksi kasvitieteelliseksi puutarhaksi.
Kulttuuritalo Valveella puolestaan koetaan Josefina Nelimarkan Arctic Clouds -teos, jossa luonnonilmiöt ja reaaliaikainen ilmastodata yhdistyvät immersiiviseksi elämykseksi.
Festivaalilla kuullaan myös jotain poikkeuksellista. Brittiläisen Andrew Melchiorin The Logos -ääniteos tuo Oulun tuomiokirkkoon kosmisia signaaleja, joiden alkuperä ulottuu miljardien vuosien päähän. Signaalit muunnetaan tilalliseksi äänikokemukseksi kirkon sisällä.
Äänitaiteen ystäville luvassa on myös täysin uusi TAR-äänifestivaali, joka järjestetään kuudessa eri tapahtumapaikassa.
Yksi sen puhutuimmista teoksista rakentuu peräti 24 subwooferin ympärille. Saksalaisen äänitaiteilijan Stefanie Egedyn installaatiossa erittäin matalat bassotaajuudet ja infraäänet muuttuvat fyysisesti koettavaksi elämykseksi uudessa Tarkastamon tapahtumatilassa.
Festivaali ei keskity pelkästään yleisöelämyksiin. Ohjelmassa on myös seminaareja, keskusteluja ja ammattilaistapahtumia, joissa käsitellään muun muassa kestävää kehitystä, langattoman teknologian tulevaisuutta sekä sitä, miten taide ja teknologia muuttavat työelämää.
Keskeinen rooli on myös uudella Tiiman VISIO-elämystilalla. Tilan erikoisuus on se, että kävijät voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, miten ympäristö reagoi ja muuttuu.
Festivaalin pääyhteistyökumppanina toimii Nokia. Mukana ovat myös muun muassa Genelec, LähiTapiola, Oulun Pysäköinti, Avidly sekä Oulun ammattikorkeakoulu.
Oulu tunnetaan jo ennestään teknologiaosaamisestaan, mutta ensi marraskuussa kaupunki aikoo näyttää myös, miltä tulevaisuuden taide voi näyttää, kuulostaa – ja tuntua.
